top of page

Recensies en besprekingen van Joy

Sebastiaan Kort in NRC 26 oktober 2012. ... totdat duidelijk wordt dat Bassant zijn boek bewust door een clown met een pesthumeur laat vertellen om het allemaal nog grimmiger te maken...  **** [klik hiernaast voor volledige tekst]

Bart Vervaeck in Leeswolf 30 november 2012:

... een roman met vele gezichten: het boek is een poëticale bespiegeling (met kunsthistorische uitweidingen over Rodin), een satire op onze holle beeldcultuur, een groteske doortrekking van de logica waarmee wij ons inleven in de ander. Dat alles leidt nooit tot een ingewikkeld of onoverzichtelijk geheel. ... ingenieus en interessant debuut... [klik hiernaast voor volledige tekst]

Hugo Bousset in DW B 2013 nr 5 ... Maar Bassant trapt niet in de debutantenval. Hij schrijft een epiloog, die alles opnieuw op losse schroeven zet en mijn zekerheden weghaalt, waarvoor ik dankbaar ben. ... Patrick Bassant heeft een zeer intelligente roman geschreven, die vele leeswijzen verdraagt en zelfs vereist.

Marc Cloostermans op zijn blog 4 en 5 september 2013:

... Bassants roman is een prettig eclectisch project, met uitweidingen over Rodin en de “moslaag” van betekenissen die zich op kunst kan vastzetten. Een heel Belgische roman, met knipoogjes naar ons culturele erfgoed. Zo is het voorziene einde van Joy (nl. te sterven als beeld) een duidelijke verwijzing naar het onvoltooide stripverhaal Kuifje en de Alfa-kunst

... Er wordt wel eens beweerd dat er amper nog literaire romans voor mannen verschijnen. Nochtans, met La Superba en Joy hebben we hier twee recente boeken die het vrouwelijk lichaam als onderwerp hebben.

Marnix Verplancke in: Knack Focus 9 januari 2013: ... een bijzonder originele roman die vol zwarte humor en kwaadaardige fantasie de zoektocht naar het perfecte kunstwerk beschrijft. ****

Joost van der Vleuten op Literair Nederland.nl: Joy is een uitermate eigentijds literair werk, inclusief felrealistische scènes, straattaal, postmoderne montagetrucks en downloadbare soundtrack. Maar hij gaat over kunst, schoonheid en onvergankelijkheid en ruikt naar de 19e eeuw: Rodin, De Nerval, Baudelaire en Brussel. In zijn debuut weet Patrick Bassant uit die uiteenlopende ingrediënten een spannende en prikkelende cocktail te shaken.

Noor van der Heijden op Passionate Magazine: ... Bassant zet de lezer aan het denken. Dat maakt dit boek indringend. Kan de zucht naar erkenning echt zó sterk zijn dat iemand bereid is ervoor te sterven of te doden? Ja, dat kan. Dat wist de lezer eigenlijk al, maar nu dit lot een jong meisje treft, wordt het pas invoelbaar. Zo wordt Joy ook een cynische vertelling over eenzaamheid en uitzichtloosheid. Bassant is een scherpe observator. Hij vertelt zijn verhaal met vaart en wrange humor en toont lef. Kortom, een schrijver om in de gaten te houden.

Lisa van Erp op 8weekly 4 maart 2013  ... Wanneer een roman begint met een citaat van de negentiende-eeuwse romanticus en zelfmoordenaar Gérard de Nerval, verwacht je vervolgens geen straattaal, fetishfeesten en een exhibitionistisch meisje dat schreeuwt om aandacht. Toch weet debutant Patrick Bassant deze elementen met elkaar te vermengen tot een verontrustend en bijtend verhaal over kunst, beeldcultuur en eenzaamheid. Bassant werpt wezenlijke vragen op, maar verpakt deze in een snel jasje vol humor en prikkelend sarcasme. ****

Cara Ella S.N. Bouwman op The Post Online 10 mei 2013: ... Joy is een vlot geschreven, spannend, onthullend maar ook een rauw boek. ... een spannende thriller...

Steven Lucke op The Post Online 1 oktober 2012: ... Grootstedelijke atmosfeer, prettig cynisme en subtiele maar bijtende humor, het is niet elke schrijver gegund deze ingrediënten succesvol te combineren in een debuut. Helemaal gevrijwaard van kritiek blijft het boek echter niet, de hoofdstukken gevuld met kunstgeschiedenis zijn wat saai en halen het tempo uit het verhaal. Toch is het Patrick Bassant gelukt om met zijn eersteling Joy een roman te schrijven die -zeker in de Nederlandse literatuur- doet verlangen naar meer boeken met een dergelijke donkere ondertoon.

Maaike de Boer op De leesfabriek 6 januari 2013 ... vlot en eigentijds ... een donkere ondertoon...

Mariska Jelten op Recensieweb 14 januari 2013. ... geweldig debuut...

bottom of page